Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Markkinoinnista ja myynnistä

Ketut toimivat pitkälti paikalllisella tasolla eli teemme ratkaisuja paikallisiin markkinoinnin ja myynnin tarpeisiin, mutta silloin tällöin projektit kattavat suuremmankin alueen, mutta silloinkin aluetta rajataan joko maantieteellisesti tai kohteiden mukaan – kohderyhmäajattelu kunniaan.

Lisää myyntiä markkinoinnilla

Meiltä kysytään yllättävän usein, mikä on se toimiva markkinointikanava millä saadaan lisää myyntiä. Kysymys osoitetaan meille, koska olemme alan ammattilaisia, ja meidän pitäisi tietää vastaus kuin apteekin hyllyltä, siksi asiakkaat saattavatkin pettyä kun vastaus on: ei ole yksittäistä oikeata kanavaa tai tapaa tehdä markkinointia ja saada lisää myyntiä.

Esimerkkejä markkinointikanavista ja niiden saavutettavuudesta

Otetaan ensimmäiseksi esimerkiksi vanha, tuttu ja turvallinen paikallislehti – on se sitten tilattava tai ilmaiseksi kotiin tuleva. Paikallislehti, jota jaetaan vaikka 40 000 kappaletta, tarkoittaa, että joku ihminen vie toisten koteihin 40 000 kappaletta lehteä luettavaksi. Se kuinka monta niistä lehdistä luetaan onkin sitten toinen asia. Siihen liittyy niin sen päivän säätilanne, lehden saavan ihmisen terveydentila, tuleeko televisiosta hyviä ohjelmia, onko mitä harrastuksia sinä päivänä eli paikallislehti kotiin tuotuna kamppailee lukijan ajasta kaikkien muiden tekemisten kanssa ja se, että lukija avaa lehden ja lukee esimerkiksi osan sen artikkeleista, ei tarkoita, että lehdessä oleva mainos tarttuisi näkökenttään. Ja vaikka mainos tulisi nähtyä, ei se tarkoita heti myyntiä – voi olla että lukija ei kuulu kohderyhmään, lukijalla ei ole tarvetta tms – siksi lehtimainonnassa tärkeimpiä asioita ovat: jatkuvuus, samankaltaisuus, muistijäljen muodostuminen. Jos nämä ovat hepreaa, ota yhteyttä!

Toisena esimerkkinä voisi olla vaikka yrityksen omat kotisivut, ottamatta kantaa tässä vaiheessa miten ne ovat mobiiliystävälliset tai kuinka hyvin ne löytyvät natiivista Googlesta, voidaan olettaa että sivustolla on jonkinlainen seuranta ja analysointiväline käytettävissä. Jos vaikka liikkeen sivustolla käy kuukaudessa 2000 kävijää eli vuodessa noin 25 000 kävijää, mistä tietää onko se hyvä määrä vai huono määrä? Onko sivustolla mahdollisuus tilata suoraan tai helposti ottaa yhteyttä liikkeeseen? Onnistuuko sivusto esittelemään mitä tuotteita tai palveluita on saatavilla ja mihin hintaan? Vielä muutama vuosi sitten tyylinä oli, että kaikki hinnat olivat piilossa – nyt niiden pitää näkyä, sillä nopeus on valttia myös verkossa – jos potentiaalinen asiakas ei löydä vastausta kysymykseensä teidän sivultanne, Google tarjoaa nopeasti seuraavan vaihtoehdon. Kotisivuilla tärkeintä siis on sivuston toimivuus ja se, että sivusto löytyy niille, joille palveluita tai tuotteita on tarkoitus myydä. Sivuilla kävijöiden kokonaismäärää ei ole tarkoitus kasvatta rajattomasti, mutta sellaisiin lukuihin, että niillä saavutetaan budjetoitu myynti. Omien kotisivujen rakenteen lisäksi on hyvä vaihtoehto käyttää myös Googlen tarjoamia mainostusvaihtoehtoja – jälleen omien tavoitteiden ja budjetointien mukaisesti.

Otetaan vielä tällä kertaa kolmaskin vaihtoehto, joka on useimmille tuttua tutumpi eli Facebook ja Instagram – saman firman tuotteita, joten käsitellää ne molemmat kerralla, vaikka mainoskäytäntö molemmissa on hieman erilainen. Kuitenkin kyseessä on kaksi sosiaalisen median kanavaa, jotka ovat useimmille yrityksille toimivia markkinoinnin ja asiakaspalvelun tarpeita ajatellen, mutta eivät toimi itsestään. Sosiaalisen median kanavat tarvitsevat osalleen suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä – tottakai maksamalla saat nopeasti vaikka 20 000 tykkääjää, mutta edistääkö se yrityksesi myyntitavoitteita? Näissä kanavissa voit tuottaa itse sisältöä omille kanavillesi ja esiintyä lisäksi toisten kanavissa + luonnollisesti voit myös mainostaa näissä. Mainoksien hinta sosiaalisessa mediassa ja Googlessa on yleensä hieman edullisempaa kuin perinteisessä printissä, mutta laskentatavat saattavat hämätä. Esimerikiksi Facebook voi luvata paikallisesti 30 000 potentiaalista kontaktia mutta vaikka laittaisit rahaa kohtuullisesti, mainoksesi ei tavoita lähellekään sitä henkilömäärää.

Asiakas, ostosmäärä vs ei ostava asiakas

Lehtimainonta maksaa, kotisivut ja niiden ylläpitäminen ja mahdollinen Google-mainonta maksavat, sosiaalisen median sisällöntuotanto vie aikaa ja mahdollinen mainonta maksaa – missä kanavissa pitäisi olla, mistä se sitten tietää? Suunnittelemalla pääsee pitkälle, esimerkiksi osaatko sanoa kuinka moni liikkeeseesi tuleva oikeasti ostaa ja kuinka moni vain käväisee? Eli onko tärkeintä saada ihminen käymään? Vai onko jo pelkkä tietoisuus palveluistanne tärkeää saada esille? Onko nettisivuilla tai Facebookissa toimiva ostoskäytävä?

Mieti onko tärkeätä saada kotisivujen kävijämäärä nousuun paikallisilla kävijöillä vai alaasi liittyvillä kävijöillä? Onko yritykselläsi Facebook sivu, ja kuinka monta tykkääjää sillä on ja toimiiko se oikeasti kanavana yrityksesi tuotteiden ja palveluiden esittelylle potentiaalisille ostajille? Vai jaatko siellä omia synttärikuviasi?!?!?

Kanavia on tarjolla ja jotkut sanovat että sosiaalisessa mediassa mainostaminen tai markkinointi on ilmaista – no way, ei ole mitään ilmaisia lounaita – joku sen työn tekee, ja mitä parempi tekijä, useimmiten sitä korkeampi palkkio – kysy meiltä lisää!

Comments are closed.