Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Affiliate markkinoinnista mahdollisuus lisätuloihin?

Olet saattanut törmätä netissä selaillessasi termiin affiliate-linkki, esimerkiksi blogeja lukiessasi tai nettisivuja selatessasi, ja miettiä mitähän kummaa se mahtaa tarkoittaa. Lyhyesti sanottuna affiliate markkinoinnilla tarkoitetaan trafiikin lähettämistä yhdeltä nettisivulta tai muulta kanavalta toiselle, jossa lähetetty trafiikki voi johtaa jonkin tavoitteen saavuttamiseen. Se on yhä yleistyvä keino ansaita rahaa netissä sekä yrityksille että yksityisille henkilöille.

Voisiko se olla sinulle keino ansaita lisätienestejä? Se on täysin mahdollista, ja kun sen kanssa pääsee alkuun, se on pidemmän päälle kannattava ja vaivaton keino ansaita rahaa jopa passiivisesti. Tästä artikkelista voit lukea vinkit markkinoinnin aloittamiseen, sekä sen suurimmat plussat ja miinukset.

Affiliate markkinointi – mitä se tarkoittaa

Affiliate, eli suomeksi sanottuna kumppanuusmarkkinointi on järjestelmä, jossa jonkin tuotteen tai palvelun myyjät, eli mainostajat, voivat tarjota pienen komission julkaisijoille, jotka lähettävät mainostajan sivuille trafiikkia, joka suorittaa jonkin mainostajan tavoitteen, mikä yleensä on jonkinlainen maksusuoritus.

Julkaisija voi olla esimerkiksi sivun tai blogin ylläpitäjä, tai kuka tahansa jolla jonkinlainen verkosto netissä on. Yleisiä alustoja ovat esimerkiksi pikalainoja vertailevat yhtiöt, alennuksia tarjoavat nettisivustot tai blogit jotka käsittelevät kosmetiikka tai muotia. Näille sivuille julkaisivat laittavat mainostajan linkin, jota käyttäjä voi klikata joko mainosbannerina, kuvana tai perinteisenä tekstilinkkinä. Kun käyttäjä klikkaa linkkiä ja suorittaa ostoksen loppuun mainostajan sivulla, saa julkaisija tästä komission. Komissiot ovat yleensä jokin tietty prosentti ostoksen loppusummasta, tai ennalta määrätty summa joka on aina sama ostoksen rahamäärästä riippumatta.

Joskus kumppanuusmarkkinointi on suora yhteys, jossa julkaisija on yhteydessä mainostajaan, mutta yleisemmin tällainen markkinointi tapahtuu affiliate-verkoston kautta. Affiliate verkosto toimii välikätenä julkaisijan ja mainostajan välillä. Julkaisijat voivat liittyä verkostoihin, ja löytää itselleen sopivat mainoskampanjat, jotka mainostajat ovat verkostoon asettaneet. Mainostajat taas voivat yksinkertaisesti asettaa kampanjansa verkostoon ja odottaa julkaisijoiden lähettämää trafiikkia, eikä heidän tarvitse olla yhteydessä usean eri julkaisijaan levittääkseen mainoksia.

Verkosto myös takaa sen, että affiliate linkkien välittämä liikenne on tarkassa seurannassa. Affiliate-verkosto mittaa, kuinka paljon kävijöitä linkit tuovat mainostajien sivuille, ja kuinka suuri osa näistä kävijöistä suorittaa mainostajan tavoitteen loppuun asti. Tällä tiedolla he voivat laskuttaa oikean summan mainostajilta, ja maksaa julkaisijoille kuuluvan summan heille.

Mitä tarvitaan alkuun pääsemiseksi?

Voidaksesi aloittaa affiliate markkinoinnin, tulee sinulla olla jonkinlainen kanava tai verkosto netissä, jolla tavoittaa käyttäjiä. Useimmiten tämä on perinteinen verkkosivu tai blogi, mutta se voi olla myös esimerkiksi postituslista tai jokin sosiaalisen median kanava.

Tämän jälkeen sinuun tulee valita, haluatko olla yhteydessä mainostajiin suoraan, vaiko affiliate verkoston kautta. Verkoston käyttäminen erityisesti alkuun on suositeltavaa, sillä sitä kautta pääset käsiksi useampaan kampanjaan kerralla, joista voit valita ne mitkä sivustollesi parhaiten sopivat. Verkostoja toimii Suomessa useita, ja jokainen eroaa toisistaan hieman sekä kamppanjavalikoimassaan että käyttöystävällisyydessää. Niihin liittyminen on useimmiten täysin ilmaista, joten alkuun voi olla hyvä kokeilla muutamaa verkostoa, jotta pääset perille siitä, mikä sopii sinulle parhaiten.

Valittuasi verkoston, tulee sinun valita ne mainostajien kampanjat, jotka sivuillesi sopivat. On järkevintä valita sellaisia kampanjoita, jotka liittyvät sivustosi tai blogisi aiheeseen, jotta käyttäjät eivät hämmenny täysin asiaankuulumattomista mainoksista tai linkeistä. Voit myös usein valita, haluatko asettaa linkit sivuillesi kuvina, bannereina vai yksinkertaisina linkkiteksteinä.

Kun olet asettanut linkit sivuillesi, ei sinun periaatteessa tarvitse tehdä mitään muuta kuin odotella rahan tuloa. Käytännössä työ hyvin harvoin loppuu kuitenkaan tähän, erityisesti jos sivustosi tai blogisi ei vielä tavoita suurta määrää käyttäjiä. Vaikka Affiliate verkostot seuraavat tarkasti sitä, kuinka usein affiliate-linkkejä sivustosi kautta klikataan, on hyvä idea seurata sitä myös itse esimerkiksi Google Analytics- työkalun avulla. Tällöin voit olla paremmin perillä siitä, kuinka suuri osa sivustosi kävijöistä oikeasti linkkejä klikkaa, jotta voit tulevaisuudessa optimoida niiden suoriutumista.

Affiliate markkinoinnin hyvät puolet

Kumppanuusmarkkinoinnin aloittamisessa on monia hyviä puolia. Ensinnäkin aloittaminen on erittäin edullista, eikä vaadi valtavia sijoituksia, erityisesti jos sinulla on jo käytössäsi nettisivu, blogi tai muu ympäristö netissä. Jos sinulta uupuu kuitenkin alusta, on sellaisen hankkiminen myös hyvin edullista, esimerkiksi WordPress sivuston voi perustaa muutamalla eurolla kuussa.

Toiseksi affiliate markkinointi on helppoa siinä mielessä, että sinun ei itse tarvitse omistaa mitään tuotteita tai tarjota palvelua suoraan. Voit siis perustaa itseäsi kiinnostavasta aiheesta sivun, etsiä siihen sopivat kampanjat ja aloittaa rahan tienaamisen yksinkertaisesti ylläpitämällä sivustua. Voit siis hyvin tienata affiliate markkinoinnilla vaikka kotitoimistostasi käsin, ilman että sinun tarvitsee huolehtia inventaariosta, työntekijöiden palkoista tai muista perinteisistä yrityksiin liittyvistä kuluista.

Pidemmällä aikavälillä affiliate markkinointi voi olla myös passiivista tuloa, eli mitä enemmän aikaa kuluu, sitä vähemmän sinun täytyy tehdä työtä tulojen ansaitsemiseksi. Kun olet onnistunut saavuttamaan tietyn määrän käyttäjiä esimerkiksi optimoimalla sivusi hakukoneille oleellisille hakusanoille, tuovat linkkien klikkaukset rahat tilillesi ilman että sinun tarvitsee tehdä mitään sen eteen.

Matkaan mahtuu myös mutkia

Todella helpoksi affiliate markkinointia ei kuitenkaan voi kovin kevyesti väittää. Kun kuka tahansa voi aloittaa affiliate markkinoinnin, tarkoittaa se että kilpailu on kovaa ja kasvaa koko ajan. Tietyillä aloilla tienestien ansaitseminen on kovan kilpailun takia hyvin hankalaa, ainakin aluksi, sillä käyttäjiä on vain rajattu määrä. Näitä aloja ovat erityisesti terveystuotteet ja kosmetiikka, pikavipit ja nopeat lainat sekä lehdet ja kyselytutkimukset. Niillä on kuitenkin myös suuri kysyntä, joten jos onnistut päihittämään kilpailijasi, voi palkkio olla myös suuri.

Toisekseen affiliate markkinoinnin aloittaminen vaatii usein huomattavan määrän työtunteja, poikkeuksena jos sinulla on jo sivu, jolla on säännöllisesti kävijöitä. Uuden sivuston perustamien, ja asiakkaiden hankkiminen sekä niiden luottamuksen saavuttaminen vie aikaa ja vaivaa. Useimmiten käyttäjien hankkiminen tarkoittaa joko ahkeraa mainostamista, tai huolella tehtyä hakukoneoptimointia, mikä on aikaavievä ja panostusta vaativa prosessi. Tämä tarkoittaa että ei ole riittävää pelkästää asettaa muutamaa affiliate linkkiä sivullesi ja toivoa parasta, vaan sinun tulee erityisesti alussa olla aktiivinen, ja tarjota käyttäjille hyvää sisältöä linkkien ohella.

Affiliate markkinoinnin yksi haaste on myös se, että mainostajat maksavat julkaisijoille vain klikeistä jotka johtavat maksusuoritukseen. Tämä tarkoittaa, että vaikka onnistuisit affiliate linkkien kautta lähettämään suuren määrän trafiikkia, ei se automaattisesti tarkoita rahaa sinulle, jos linkkien kautta siirtyneet käyttäjät eivät suorita loppuun mainostajan asettamaa tavoitetta, joka yleensä on ostoksen suorittaminen.

Lyhyesti yhteenvetona voidaan siis sanoa, että affiliate markkinointi on hyvä mahdollisuus kenelle tahansa aloittaa lisätienestien ansaitseminen kotoa käsin, mutta aivan tyhjästä ei sitäkään kautta tienestejä voi nyhjäistä. Mutta mikäli olet kärsivällinen, ja valmiina panostamaan kanavasi laajentamiseksi, voi se olla erittäin oivallinen vaihtoehto lisätienestien ansaitsemiseksi.