Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Nettimarkkinoinnista ja 20-luvusta

Huomasitko, että olemme kohta siirtymässä 20-luvulle? Se tarkoittaa, että jatkossa meidän pitää muistaa puhua 1900-luvun 20-luvusta ja 2000-luvun 20-luvusta ne eritellen? 2010-vuosikymmen alkaa olla ohi ja aika siirtää katseet ja suunnitelmat uudelle vuosikymmenelle. Tällä kertaa vuosikymmenen vaihtuminen ei tarkoita suuria loikkauksia minnekään, mutta laittaa odotuslistalle muutamankin asian, joita tässä hieman kolkutellaan.

Paljon lupaava 5G

Jokainen meistä on saanut taistella kotonaan tai toimistollaan ADSL-linjojen hitauden kanssa ja yllättäen myös pätkivien ja ruuhkaisten 4G yhteyksien kanssa. Nyt kuitenkin teleoperaattorit lupailevat, että tämä kaikki tulee olemaan historiaa, kunhan päästään 5G teknologiaan. Teleoperaattorit ovat aina lupailleet tätä kun on siirrytty uuteen ja entistä hienompaan tekniikkaan, mutta samalla on kaikki laitteet ja sovellukset sekä tiedonmäärä lisääntyneet ja kehittyneet ja se mitä 5G todellisuudessa tuo tullessaan on täysin hämärän peitossa. Tosiasiassa saamme odotella varmasi 2020-luvun loppupuolelle nähdäksemme itse, mitä 5G meille tuokaa. Markkinoinnin näkökulmassa sen pitäisi tuoda paljonkin uusia mahdollisuuksia. Nopeuksien ainakin ja kaistan pitäisi kasvaa.

Sisältö sisältö sisältö

Jos 2000-luvun alkuvuodet ja 2010-luku on ollut teknisesti huimaa eteenpäin menemistä niin aivan samaa ei voi sanoa yritysten sivustojen sisällöstä. Vieläkin todella paljon sivustoa on sisällöltään heikkotasoista, eikä tarjoa tietoa etsiville mitään uutta.

Miettikää vaikka kattoremonttia kaipaavaa perhettä, joka laittaa Googleen hakusanan kattoremontti. he kyllä löytävät paljon hittejä eli yrityksiä, jotka tekevät kattoremontteja mutta valitettavan harva näistä yrityksistä on nähnyt vaivaa tuottaakseen hyvää sisältöä kotisivuilleen.

Hyvä sisältö on sellaista, joka oikeasti tarjoaa vastauksia kysymysten asettaneille henkilöille. Nykyään ei riitä tehdä kotisivuille ranskalaisin viivoin listauksia mitä osataan tehdä, vaan osaaminen pitää avata ja ranskalaisten viivojen sijasta pitää kertoa tekstin ja kuvien avulla, mistä oikeasti on kyse ja mitä on tarjolla.

Tarjoukset ja niiden esille tuominen

Tarjoukset ovat yksi nettimarkkinoinnin eittämättä parhaista keinoista saada uusia asiakkaita, mutta tarjoukset pitää saada myös esille, jotta potentiaaliset asiakkaat ne myös löytävät. Siksi on hyvä käyttää myös sosiaalisen median kanavia ja vaikka vanhaa kunnon toimivaa Google mainontaa. Välttämättä kaikki yritykset, jotka tuotteitaan ja palveluitaan netissä yrittävät myydä, eivät osaa tai edes tiedä, miten netin tai sosiaalisen median kanavat oikeasti toimivat – aina kannattaa kysyä! Meiltä ensimmäisen kysymyksen esittäminen ei koskaan maksa mitään muuta kuin aikaasi, ja annamme ensimmäisen vastauksen aina maksutta. Varsinainen konsultointi on luonnollisesti sitten maksullista.

Mukana jo 90-luvulla

Me aloitimme oman taipaleemme netin ihmeiden parissa jo 90-luvulla ja olemme tehneet näiden lähes 30-vuoden aikana paljon erilaisia asioita. Olemme tuottaneet kotisivuja, Facebook sivuja ja ryhmiä, Google mainontaa, Instagram ja Facebook mainontaa ja olemme myös kouluttaneet yrittäjiä ja yrityksen henkilökuntaa tekemään asioita netissä ja sosiaalisessa mediassa. Itse tuotamme sisältöä päivittäin niin vanhaan kunnon printtilehteen kuin myös netin eri sivustoille ja sosiaalisen median kanaviin. Käytössämme on myös tarvittaessa valokuvaaja ja videokuvaaja, joten ammattitason kuvaukset myös onnistuvat tarvittaessa kauttamme. Me itse tuotamme lähinnä tekstisisältöä aiheesta kuin aiheesta- jopa tilausartikkeleita, mutta ainoastaan suomeksi.

Nopeus, selkeys, tautofonia

Muistan kun koulussa äidinkielen opettajani syytti minua sanojen toistamisesta, netissä sitä pitää tehdä. Netin artikkelin kuten tämä, pitää olla jäsennelty väliotsikoin ja selkein, lyhyin lausein. Itselläni nuo lyhyet lauseet ovat aina se akilleen kantapää, mutta muuten väliotsikot alkavat olla jo selkäytimessä.

Netissä pitäisi muistaa ensisijaisesti aina sen mahdollisen asiakkaan tapa ajatella ja vähemmän kirjoittaa hienoilla termeillä – paitsi jos asiakkaat nimenomaan hakevat niillä.

Mitä pitäisi tehdä paremmin?

Yksi neuvo on kultaakin kalliimpi: kuuntele, katsele, tutki. Kuuntele asiakkaitasi tulevaisuudessa paremmin, katsele mitä kilpailijasi tekevä ja tutki, miksi jotkin netin markkinointikampanjat tai mainokset toimivat. Tietoa kyllä löytyy. Käytä siis oma aikasi hyvin ja tutki ja kysy ennen kuin itse etenet eteenpäin omien ensimmäisten askeleidesi kanssa.

Comments are closed.