Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Mobiilimarkkinointi Suomessa

Monet kansainvälisten sovellusten hienot ominaisuudet, sosiaalisen median hienostelut ja Googlen ominaisuudet eivät pääse täysin vauhtiin Suomessa. Suomi nimittäin on kohdealueena iso ja laaja, mutta meillä on valitettavan vähän asukkaita. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö erilaiset nykyaikaiset mobiilimarkkinoinnin keinot pitäisi ottaa jokaisen yrityksen käyttöön. Käydään tässä hieman läpi näitä mobiilimarkkinoinnin perusasioita, joita jokaisen yrityksen pitäisi hoitaa kuntoon. Ja ainahan voi samalla miettiä sen oman Apple-puhelimen lisävarusteiden päivittämistä Skalhuset verkkokaupassa – vaikka siten uuden Apple kellon tai Apple TV:n hankintaa itselle kesälomalahjaksi.

Varmista omat tietosi Googlessa

Yksi helpoimmista ja lähes välttämättömistä digimarkkinointi ja mobiilimarkkinointi teoista, on varmistaa, että yrityksesi löytyy Googlen kartassa – että olet kertonut Googlelle missä olet, mitä teette, koska olette auki ja laittanut vielä lisäksi ainakin parit kuvat mukaan. Tämä kannattaa tehdä monestakin syystä, eikä huonoin suinkaan ole se, ettei se maksa mitään. Samalla kannattaa se oma Google-tili luoda. Vaikka yleisesti olemme kaikkea ”turhaa” tiliöintiä ja uusia nettitilejä vastaan, koska tarvitaan jälleen uusi salasana, mutta Googlen mukaan ottaminen omaan työpakkiin on hyvä päätös. Tai jos oma taito, tai mielenkiinto ei riitä, anna tämä jollekin tehtäväksi, joka tuntee yrityksesi tarpeeksi hyvin tietääkseen, mitä teistä kannattaa ja pitää kertoa. Ja jos aukioloaikanne vaihtelevat, pitää sitten jatkossa muistaa käydä päivittämässä tietoja.

Googlen karttapalvelut mahdollistavat maksutta, vaikka paikallisten yritysten oman palveluverkkokuvan sijoittamisen omalle kotisivulle, aivan kuten tässä on tehty Lohjan Tynninharjun suhteen.

Googlen moninaiset työvälineet antavat mahdollisuuksia uusien asiakkaiden löytämiselle ja vanhojen asiakkaiden palvelemiselle, mutta jos teistä tuntuu, ettei oikein saa otetta mistä pitäisi aloittaa, ja mitä pitäisi tehdä – tässä pari ajatusta – ja me kyllä autamme, jos haluatte.

Kotisivut kuntoon

Tänä päivänä lähes jokaisella yrityksellä on kotisivut. Niitä ei pidä välttää sen takia, että niiden ylläpito maksaa. Se ei nimittäin maksa sen enempää kuin yksi mainos paikallislehdessä, eikä peruskotisivujen rakentaminenkaan maksa välttämättä nykyään kovin montaa sataa euroa, mutta tuo mahdollisuuden saada kontakti potentiaalisiin asiakkaisiin, jotka eivät teistä vielä tiedä.

Miten sitten ne kotisivut pitäisi laittaa kuntoon? Ensinnäkin iso osa kaiken ikäisistä asiakkaista käyttää päivittäin älypuhelintaan etsiessään tietoa netistä, tai lukiessaan uutisia – teidänkin kotisivujen pitää toimia siten, että asiakkaan tullessa sivuillenne, ne toimivat – eli näyttävät niitä asioita, jotka pitäisi tulla heti näkyville.

Tärkein asia ei välttämättä ole aina se, kuinka hienot sivut ovat graafisesti, vaan että ne toimivat, ja löytyvät sellaisille ihmisille, jotka etsivät teidän tarjoamianne tuotteita ja palveluita.

Kotisivujen kuntoon laittamisessa pitää muistaa ja ajatella:

  • toimiiko sivusto mobiilisti – testaa vaikka itse omalla puhelimellasi
  • löytyykö sivusto Googlessa – älä testaa omalla koneellasi, vaan mene vaikka kirjastoon tai testaa kaverin koneelta tai älypuhelimella
  • löytyykö sivustolta se tieto, millä saatte kauppaa
  • löytyykö sivustolta palvelunne ja tuotteenne siinä muodossa, että ostaminen/tilaaminen on helppoa

On niitä kohtia muitakin, mutta näiden perusajatusten parissa pääsee helposti eteenpäin.

Mobiilit asiakkaat

Asiakkaat todellakin etsivät tietoa entistä enemmän mobiilisti, koska se älypuhelin on koko ajan mukana. Ihmiset myös käyttävät eri sosiaalisten medioiden kanavia, ja mobiilimarkkinoinnissa nämäkin pitää huomioida omassa toiminnassaan. Se ei välttämättä tarkoita, että sinun pitäisi joka päivä viettää tuntikaupalla siellä eri kanavissa, mutta sen se vaatii, että joku yrityksenne edustajista on tutkinut hieman tarkemmin oman toimintaympäristönne sosiaalisen median kanavia – missä ne potentiaaliset asiakkaat liikkuvat, ja miten se oma yritys saataisiin sinne esille mahdollisimman sujuvasti.

Erilaiset sosiaalisen median kanavat toimivat eri lailla keskenään verrattuna, ja vaativat omia toimenpiteitään, siksi varsinkaan pienten yritysten ei kannata lähteä kaikkiin niihin mukaan, vaan oman toimintatavan perusteella muutamaan valittuun kanavaan, mutta nekin sitten suunnitelmallisesti. Ei ole mitään järkeä ainoastaan lähteä johonkin tiettyyn sosiaalisen median kanavaan vain koska siellä voi olla asiakkaita, vaan se pitää tehdä suunnitelmallisesti, aivan kuten koko yrityksen toiminnan tulisi olla tulevaisuuden suhteen suunnitelmallista.

Meidän kaikkien mobiilikäyttö on lisääntynyt niin ammattimielessä, harrastusten kuin arjenkin suhteen. Me voimme tilata tuotteet älypuhelimella, maksaa kaupassa, ja pitää kirjaa kaikesta tekemisestämme ja menoistamme samalla laitteella. Kun sitten vielä haemme tietoja, luemme uutisia, katselemme suoratoistokanavia ja seuraamme urheilua samalla laitteella, olemme huomaamattamme varsinkin kiinni näissä laitteissa – joten siksi myös yrityksenä meidän pitää huolehtia, että oma näkyvyytemme toimii mobiilikäyttäjille… ja samalla on syytä huolehtia, että se oma puhelin on suojattu ja toimii tarvittaessa.

Hyödyllisiä sivustoja netissä

Netti on täynnä luettavaa, ja tietoa etsiville on aina tarjolla myös sivustoja, jotka keräävät tietyn aihepiirin tietoa yhteen. Esimerkiksi jos haluat lukea liikenteestä ja autoista niin mm ajot.fi ja enemmän eurooppalaisista uutuuksista kertova europeancars.fi ovat sellaisia erikoissivustoja.

Paljon on puhetta myös ympäristön tulevaisuudesta, kierrätyksestä ja kiertotaloudesta ja näihinkin liittyviä sivustoja on satoja tarjolla. Esimerkiksi sellaiset kuten ecofinn.fi ja greenfarm.fi käsittelevät aika lailla pelkästään näitä tulevaisuuteemme liittyviä asioita ja luonnon nykytilaa.

Liikennettä ja luontoa enemmän meitä yleensä ei sitten kiinnostakaan kuin me itse. Ihmiseen itseensä suuntautuvat palvelut ovatkin lisääntyneet yhteiskunnan kehityksen myötä melkoisesti. Ei  esimerkiksi 90-luvulla ollut kovin montaa personal traineria ja saleilla treenattiin aikalailla omin nokin, nykyään tietoa on saatavilla enemmän esimerkiksi BestShape sivuston kautta. Liikunnan lisäksi myös ruokailu, lisäaineet ja muutenkin terveellinen elämä ovat saaneet tuhansia sivustoja piiriinsä, yksi niistä löytyy osoitteesta hyvinvoinnintekija.fi.

Comments are closed.