Markkinointi sen suunnitelmallisuus 2020
Uusi vuosi on aivan ovella ja on jo aika tehdä ensi vuoden markkinointibudjetteja ja suunnitelmia. Näin marraskuussa alkaa olla jo viimeisiä hetkiä niille ja siksi katsommekin nyt hieman tulevan vuoden markkinointia ja vuosikelloa yhdeltä kantilta.
Kun tulevan vuoden markkinointia suunnitellaan, jokaisen sitä miettivän tulisi sisällyttää ainakin tulevan vuoden teemat, onko niitä ollut aiemmin, miten ne ovat menneet ja toteutetaanko ne tulevanakin vuonna? Mitkä ovat kuukausittaiset tai jopa viikkotason markkinointi ja mainontatehtävät, ja ovatko ne jo kalenterissa, vai yritätkö muistaa ne ilman kalenteria? Onko markkinoinnissasi erilaisia kohderyhmiä ja onko näille ryhmille erilaiset tehtävät? Oletko jo tehnyt tulevan vuoden kanavavalinnat ja kohdistatko minkälaisia viestejä minkäkin kanavan kautta millekin ryhmälle.
Vuosisuunnitelman teko kannattaa tehdä huolella
Luonnollisesti sinun ei tarvitse vielä tehdä sisältöä kaikelle materiaalille, mutta kerralla on hyvä tehdä mahdollisimman kokonainen vuosi, yrittäen muistaa menneistä vuosista tärkeät ajankohdat ja tulevasta vuodesta kenties uudet tuotteet ja innovaatiot, jotka olette tuomassa markkinoille.
Sen lisäksi, että suunnitelmaan kirjoitetaan mitä tehdään milloinkin, pitäisi muistaa myös itse tapahtumaa tai tehtävää edeltävät työtehtävät sekä jälkikäteen seuranta, tiedonkerääminen ja jossain välissä myös tiedon analysointi, jotta seuraavalla kerralla onnistuu paremmin.
Jos vielä yrityksessäsi on useita henkilöitä eri tehtävissä, on hyvä tehdä jokaisesta tehtävästä oma kuvauksensa ja tehdä verkostokaavio, josta näkee eri henkilöiden tehtävien linkitykset toisiin. Tällä kaaviolla voi sitten helpommin esitellä, miten eri tehtävät vaikuttavat toisten tehtävien etenemiseen.
Suunnitelmaan on hyvä lisätä myös tavoitteellisuus ja pyrkiä löytämään jokaiselle tehtävälle myös vastuullinen henkilö. Tietenkin jos olet yksinyrittäjä, kaikki on sinun tehtäviäsi ja silloin tärkeintä on tehdä sellainen suunnitelma, jonka voit oikeasti omilla resursseillasi toteuttaa.
Mitä tapahtuu Suomen rahapelimarkkinoilla 2020?
Yksi menneen vuoden pääteemoista mitä Kettu Markkinointi on sisällöllisesti ollut mukana, on Eurooppa ja rahapelimarkkinoiden kehitys. Suomen monopoli on murroksessa ja koska me olemme tuottaneet erinäisiä palveluita jo vuosia alalle, olemme seuranneet tarkkana jopa päivittäisellä tasolla, mitä markkinoilla ja Suomessa tapahtuu. Uudet kasinot 2020 ovat tulossa joka tapauksessa ja mobiilikäyttö ja VIP-järjestelmät jatkavat kehitystään ja entistä useampi kasino ottaa myös sosiaalisen median entistä aktiivisemmin käyttöönsä markkinoinnissa.
Itse emme usko, että 2020 tuo tullessaan vielä mitään suurempaa muutosta Suomeen tai arpajaislakiin, mutta uskomme että tulevien 2-3 vuoden aikana jotain radikaalista tulee tapahtumaan, mutta mitä se on, sen näemme vasta sitten. Tämän hetkinen mediamyllerrys vaikuttaa kyllä Suomen monopoliin, mutta se samalla toimii myös koko alan mainoksena ja muistuttaa pelaajia, että pelaaminen on Suomessa mahdollista monipuolisesti. Tässä siis toimii tosiaankin lause ”kaikki näkyvyys on hyväksi”, vaikkakaan ei välttämättä monopolille, mutta sen kilpailijoille.
Sosiaalisten medioiden ja suoratoiston merkitys 2020
Kaikki tutkimukset kertovat, että videoiden merkitys ja suoratoisto tulee kasvamaan alalla kuin alalla, eikä sitä pidä väheksyä. Kettu Markkinointi on vuosien varrella tuottanut videosisältöä ja meillä on kuvaajia, mutta omassa materiaalissamme olemme yhä pitäytyneet enemmässä määrin tekstisisällön ja kuvien tuottamisessa. Omassa vuosisuunnitelmassa vuodelle 2020 sosiaalisten medioiden käyttömme tulee kasvamaan, vaikka tälläkin hetkellä meillä on hallinnan alla useampia kymmeniä kanavia, joista osa toimii aktiivisesti ja osa on eräänlaisessa horrostilassa.
Markkinoinin trendeistä tulevalle vuodelle voi lukea vaikka täältä, digimarkkinointiin liittyy niin sisältömarkkinointi, kohdennetut mainokset, äänihaun kehittyminen, personointi, mobiilisovellukset ja sosiaalisen median muutokset.
Vuoden 2020 markkinointiajatuksia
Jokainen yritys tarvitsee suunnitelmaan erilaisia osia. Osa tekemisistä tulee edellisten vuosien peruja ja osa pitää kehittää joko täysin uudestaan tai kehittää vanhoista tekemisistä. Esimerkiksi edellä puhutussa rahapelimarkkinassa tulee varmasti tapahtumaa paljon liikehdintään, sillä niin monta uutta maata on avaamassa omat lisenssimarkkinansa ja samalla kansallisesti lait ja asetukset ajavat nettikasinoille uusia sääntöjä noudatettavaksi. Esimerkiksi yksi uusien asiakkaiden hankintatapa eli ilmaiskierrokset tulevat kokemaan uudistuksia ja voit vertaa ilmaiskierroksia ilman talletusta 2020 verkkosivustolla CasinoViking ja itse nähdä, miten eri kasinot markkinoivat itseään uusille ja vanhoille pelaajille. Samalla tavalla sinun tulisi tutkia, miten kilpailijasi näkyvät markkinoilla, mitä ne tekevät paremmin kuin te ja mitä huonommin, totta kai paremmin/huonommin on aina subjektiivista, joten sinun kannattaa pyytää myös ulkopuolista tahoa tekemään teistä, vaikka digitaalinen jalanjälkianalyysi niin kotisivujen, Googlen kuin eri sosiaalisen median kanavoiden kautta, voit olla, että tuloksista paljastuu jotain, mikä pitää ottaa pikaisesti huomioon tulevan vuoden markkinoinnissa ja omissa tehtävissä.
Tärkeintä on se, että sinulla on oikeasti suunnitelma, jota olet miettinyt. Ei se minkä näköinen se on. Jos et ole koskaan aikaisemmin sellaista tehnyt tai edes budjettia, niin kannattaa aloittaa jostakin. Ensi vuonna se on sitten helpompaa, kun yksi on jo tehtynä ja sen tulokset valmiina saatavilla. Vuodesta toiseen toteutetut suunnitelmat ja seurannat kertovat paljon yrityksen oman toiminnan kehittymisestä, sen hyvistä osista ja ongelmista, siksi tämä kannattaa oikeasti tehdä jo yhden hengenkin yritykselle.
Oma sisältötuotanto
Jokaisen yrityksen pitäisi kehittää oman nettisivustonsa ja sosiaalisen mediansa sisältöjä vastaamaan entistä paremmin mahdollisten asiakkaiden tekemiä hakuja ja tarpeita. Kovinkaan moni suomalainen yritys ei ole todellisuudessa kiinnittänyt huomiota esimerkiksi Googlen toivomuksiin sisältöjen ja sivustojen sisällön pituuksista ja sisällöstä. Vanhanaikaisten ja nopeasti tehtyjen ranskalaisten viivojen listaukset ovat eittämättä vanhaa ja mennyttä ja nykyään pitäisi yritysten jaksaa avata kaikki palvelunsa selkokielisiksi, ja löydettäviksi sisällöiksi.
Sama toimii niin siivousyrityksellä kuin IT-asiantuntijalla. Yksittäiseen tällaisen sivun kuin tämä pitäisi olla vähintään 500 sanan pituinen ja sisältää sopivasti aiheeseen liittyviä asiasanoja, avainsanoja ja niitä hakuelementtejä, joita potentiaaliset asiakkaat omissa hauissaan käyttävät. Toisaalla taas, jos haluaa oikein rapsuttaa Googlen hakunystyröitä, tehdään yli 2000 sanan tekstisivu, joka sisältää vielä entisestään parempia kokonaisuuksia, siitä yhdestä asiasta. Sisällöntuotanto ei myöskään ole mitään sellaista, minkä pitäisi rajoittua vain Suomeen. Jos yritys pystyy ja osaa tuottaa jonkin alan sisältöä, kansainvälistyminen aivan sisällöntuotannon kannalta on täysin mahdollista.
Oletko sinä miettinyt miten omat kotisivunne vastaavat potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin ja hakuihin? Vai löytyvät sivustonne lainkaan ilman tietoa yrityksenne nimestä tai millä palvelunimekkeillä toimitte, sillä eihän teistä mitään tietämätön mahdollinen asiakas teitä nimellä tai palvelukuvauksienne nimellä etsi, vaan hän haluaa löytää ratkaisun ongelmaansa tai tarpeeseensa.