Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Nopeustesti paljastaa yrityksesi kyvykkyyden

Nettimarkkinoinnin trendeinä lähiaikoina ovat olleet Google-optimointi ja Lean-markkinointi. Tiedätkö mitä näitä ja monia muita markkinoinnin strategioita yhdistää?

Se on nopeus!

Nopeutta voidaan ajaa moneen eri asiaan niin markkinointiin kuin myös yrityksen toimintoihin, päätöksentekoon ja teknisiin ratkaisuihin.

Sinun henkilökohtainen nopeustesti ja yrityksesi nopeustesti kannattaa tehdä. Tässä nopeuteen liittyviä tekijöitä ja elementtejä, jotka auttavat yritystäsi.

Nopeus yhdistetään nykyään palvelun laatuun

Tänä päivänä kaikki pitää saada nyt ja heti. Tilasit sitten palvelun tai tuotteen.

Uber on teknologian ja hinnan lisäksi ottanut jalansijaa Suomessa perinteisiltä takseilta koska se on nopea (kalustoa riittää ja ihmiset saavat taksin nopeasti). Wolt tuo ruoat tuossa tuokiossa kotiovella ilman sen kummempia sähellyksiä tilauksen kanssa.

Voit samalla vaikka sitten päättää mitä ohjelmaa illalla televisiosta katseltaisiin. Aikaa säästyy!

Kumpikin yllä olevista palveluista myös mielletään laadukkaiksi. Joskus näemme tätä teoriaa:

Eli voit Nopeuden, Laadun ja Hinnan pyhästä kolminaisuudesta valita vain kaksi. Esimerkiksi jos valitset laadun ja nopeuden – hinta kasvaa.

Tämä pitää toki yhä paikkansa mutta yhä enemmän nopeutta pidetään palvelun laadun tekijänä. Jalansijaa markkinoilla Pohjoismaissakin ottava Amazon esimerkiksi tietää tämän ja Ruotsiin kaavaillaan isoa jakeluasemaa – jotta paketit pohjoismaisiin lapasiin saadaan mahdollisimman nopeasti.

Mieti siis miten pystyt parantamaan yrityksesi nopeutta, koska asiakas tätä arvostaa ja haluaa siitä myös maksaa.

Yrityksen nopeustesti: Teettekö päätöksiä nopeasti?

Varmasti yksi tekijä mikä ajaa suomalaisia yrityksiä huonoon suuntaan on se, että nopeita päätöksiä ei osata tehdä. Hakataan ns. “päätä seinään” kun hommat ei toimi.

Pitäisi osata siirtyä nopeasti muihin asioihin ja tehtäviin. Siirtyä siis nopeasti tekemään jotain aivan muuta.

Joskus nopeaa päätöksentekoa myös hidastaa tiedonvälitys. Eli jos yrityksellä ei ole tietoa tärkeistä mittareista koko ajan on myös päätöksiä hankala tehdä nopeasti.

Olemme hieman juro ja varautunut kansa yhä. Uusille ideoille ollaan monesti varautuneita. Nopeaa päätöksentekoa auttaa juuri mitattavuus ja mittareista me kyllä tykkäämme! Eli mitattavuus kuntoon, lyhyelläkin aikavälillä. Se on ehkä hyvä lähtökohta myös meille juroille.

Teknisillä nopeusasioilla – Varmista nämä

Pari teknistä asiaa on hyvä selvittää ja tutkia kun selvittelet yrityksesi nopeuskyvykkyyttä.

Benchmarkkaus: Eli oman yrityksesi vertailu muihin nopeudessa.

  • Esimerkki: Wold kuljettaa tsekeissä ruoat keskimäärin kotiin 30min päästä tilauksesta. Jos olet yksittäinen ravintola tai vastaava palvelu – toimitko näin nopeasti?

Onko palvelusi nopea? Tämän selvittäminen onnistuu esimerkiksi näin:

  • Vastaatko palvelupyyntöihin nopeasti? Eli kuinka kauan aikaa liidinhallinta (siitä hetkestä kun joku ottaa yhteyttä yritykseesi) vie.
  • Onko palvelusi / verkkosivusto nopea? Eli kuinka kauan sen lataaminen kestää. Testaa esimerkiksi tällä työkalulla.

Moni yritys ei varmastikaan näitä kaikessa tiimellyksessä mieti. Mutta kun on aikaa ottaa se askel taaksepäin ja suunnitella asioita – nämä tekniset asiat on hyvä samalla laittaa kuntoon.

Saattaapi olla että asiakasmäärä ovesta kasvaa!

Psst. Tämä artikkeli on sponsoroitu: https://www.nopeustesti.com