Mainonnan ABC
Ketut tekevät pääosin paikallisesti mainontaa ja markkinointia tässä Läntisellä Uudellamaalla, mutta samat sävelet toimivat kyllä muillakin maantieteellisillä alueilla.
Tänään ajatuksena käsitellä muutaman vastausta, joita olemme viime aikoina saaneet kuulla paikallisilta yrittäjiltä ja liikkeiltä. Näillä henkilöillä on siis yritys, mutta ei käytännössä lainkaan koulutusta yrittämiseen.
Nyt ei ole varaa mainostaa
Juuri tänään kävi viimeisen kerran näin, että eräs paikallinen liike kertoi, että nyt ei voi kuukauteen mainostaa, kun on juuri ostanut varastot täyteen tavaraa. Katsotaan sitten kuukauden päästä onko varaa mainostaa.
Hmm. Jos kyseessä oikeasti tavarakauppaa tekevä yritys, olisi tavaraa tilattaessa jo mietitty kyseisen tavaraerän mainonta, jolloin tuotteet saataisiin myytyä mahdollisimman nopeasti ennen seuraavan erän tilausta.
Mitä kauemmin tuotteet makaavat yrityksen varastossa tai myyntipaikoilla, on itseasiassa todellinen kustannus, vaikka tuotteet reaalisesti on maksettu vain kertaalleen. Yrityksen liiketiloihin kohdistuu useimmiten vuokrakuluja, jotka ovat jotain euroa per neliömetri, eli tuotteiden makuuttaminen maksaa vuokrankautta, ja mikäli tuotteille saadaan nopeampi kiertonopeus, on yksittäisen tuotteen vuokrakuluosuus pienempi.
Meille riittää Facebook sivu
Facebook on ollut yrityksille hyödyllinen markkinointi- ja myyntikanava Suomessakin jo yli 12 vuotta, mutta se, että antaa oman kotisivunsa ja domainin mennä arkistoon vain sen vuoksi että säästäisi noin 100 euroa vuodessa on älyttömimpiä toimia mitä olemme kuulleet, mutta totta kuitenkin. Vastaan on siis tullut yrityksiä, jotka ovat antaneet vanhojen kotisivujen kuolla pois ja luotetaan pelkästään Facebook ja Instagram kanavaan – toimii muuten todella harvalle. Tietenkin, jos kaikki ostajat, joita yritys haluaa on nimenomaan siellä Facebookissa, ja luottaa, että sattumanvarainen viesti osuus, niin mikä ettei. Pitää kuitenkin muistaa, että vaikka päivität oman Facebook sivusi hienoilla kuvilla ja tarjouksilla, sen näkee vain noin 1/10 tykkääjistäsi, jollet sitten saa heitä kommentoimaan ja olemaan kanssasi sosiaalinen.
Sosiaalisenkin median kanavia voi sitten hoitaa hyvin ja huonosti, ER-tuki voi tarjota tähän apua jo kohtuullisen pienellä panostuksella, jos itsestä tuntuu että kuvien ja tekstien tuottaminen oman työn ohessa on ylivoimaisen vaikeata.
Ei tarvi mainostaa, asiakkaat mainostavat
Yrityksen luotto siihen, että kyllä asiakkaat kertovat eteenpäin kuinka hyvän palvelun ja tuotteen ovat yritykseltä saaneet perustuu harhoille. Yksikään yritys ei voi pärjätä kovin montaa vuotta vain olemassa olevien ja vanhojen asiakkaiden referenssien ja kuulopuheen perusteella. Jokainen aktiivinen yritys tarvitsee myös uusia asiakkaita, varsinkin jos haluaa kasvua ja parempaa tulosta itselleen.