Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Miten erottua muista?

Markkinoinnin tehtävänä on auttaa yritystä tulemaan esille. Silloin kun kyseessä on monopoli, on markkinointi kohtuullisen helppoa – kuten Alkossa Suomessa. Mutta heti kun kyseessä on ala, jossa on useampia toimijoita ja vielä, jos kaikki tapahtuu online eli verkossa, puhutaankin sitten jo aivan erilaisista tarpeista.

Markkinoinnissa on sellainen vanha nelikirjaiminen ”sääntö” kun AIDA, joka tulee sanoista attention, interest, desire ja action. Eli lyhyesti sanottuna ensiksi pitää saada huomiota ja sen pitää olla sellaista, mikä herättää kiinnostuksen. Kiinnostuksen kautta päästään haluun, joka johtaa sitten lopputulemaan eli ostamiseen. Eri paikoissa ja eri tilanteissa tämä ketju voi kestää muutamasta sekunnista pariin vuoteen.

Nettikasino maailmassa on juuri tällainen tilanne, että markkinoilla on paljon toimijoita – vanhoja jo vuosia saatavilla olleita, ja uusia juuri tulleita, mutta kaikki kamppailevat samoista asiakkaista- joita myös tulee uusia päivittäin. Onneksi tätä varten on perustettu sivustoja, jotka vertailevat tarjolla olevia sivustoja ja kertovat niistä vähän lisätietoja. Aivan samalla tavalla on saatavilla tuotteista, hotelleista, lentoyhtiöistä ja oikeastaan vaikka mistä vertailevia ja kokoavia listoja tavallisten käyttäjien avuksi.

Esimerkiksi nettikasinoiden vertailusivustolla tavoitteena on auttaa sivustolle tulijaa löytämään parhaat nettikasinot, alan luotettavimpien nettikasinoiden arvostelut, netin parhaat kasinobonukset, nettikasinouutiset, jonka lisäksi sivusto tarjoaa myös perustavaa kasinopelitietoutta.

Markkinoinnista tekee mielenkiintoisen se tosiasia, että meidän ihmisten päätöksentekoon liittyy niin paljon historiatietoa, joihin markkinoijilla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa, siksi usein, kun uusi toimittaja pyrkii aivan uusille kulttuurialueille maantieteellisesti, joudutaan tutkimaan alueellisia kulttuurieroja, jottei tehtäisi aivan hirveitä virheitä.

Me emme kuluttajina tiedosta, että 99,9% kaikista tekemistämme päätöksistä syntyvät automaattisesti, vaikka me sitten jälkikäteen saatamme muovaille sen päätöksen ympärille jonkinlaisen loogisen päättelyketjun, jota siis todellisuudessa ei ole. Siksi markkinoinnissakin on tärkeä ymmärtää, ei ainoastaan itse tuotteen ominaisuuksia tai toivotun markkina-alueen ominaisuuksia, mutta myös ihmisen peruskäyttäytymistä ja päätöksentekoamme- miksi ostamme, miksi emme. Puhutaan jo neuromarkkinoinnista, johon tavallisella pienellä, paikallisella yrityksellä ei ole oikeasti mahdollisuuksia. Mutta vaikka ei olisi resursseja kaikkeen, on hyvä tiedostaa joitain perustavaa laatua olevia asioista.

Jos sinulla on yritys ja mietit esimerkiksi mainostamista lehdessä, vinkki: älä ota yhtä isoa mainosta, vaan jaa budjettisi useampaa pienempää mainokseen ja jaa mainokset tasaisesti tuleville viikoille. Älä myöskään yritä kertoa kaikkea mahdollista mainoksessasi, muista että valkoinen tyhjä tila myy paremmin kuin paljon pienellä kirjoitettua tekstiä. Markkinointi ei ole millään tavalla kovin tarkkaa tiedettä. Se on kuin lottoamista, voimme vain arvailla miten kuluttajat tai potentiaaliset ostajat käyttäytyvät markkinointiimme ja mainontaamme- joskus on vielä jopa niin, että se mainos joka toimii nyt, ei välttämättä toimi ensi vuonna(!). Mutta jos et itse ole varma, miten, missä ja koska – läheltä löytyy aina apua, jolta kysyä.