Markkinointia ja sisällöntuotantoa
myynti@kettumarkkinointi.fi

Viisi neuvoa täydelliseen Facebook mainoskuvaan

Kun lähestyt haluamaasi yleisöä sosiaalisessa mediassa kannattaa aina varmistaa se, että kuvasi ovat laadukkaita. Laadukkaiden kuvien avulla varmistut siitä, että lukijasi huomio suuntautuu kohti kuvaa välittömästi.

Sanonta “kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” on totta, sillä yhdestä kuvasta lukija pystyy hahmottamaan erittäin paljon informaatiota mahdollisesta tarjouksesta tai mainoksesta. Ilman laadukasta sekä selkeää kuvaa mainoksesi ei myöskään vangitse lukijan huomioita.

Tässä artikkelissa kerromme viisi loistavaa vinkkiä joiden avulla pystyt luomaan täydellisen mainoskuvan Facebook kampanjaasi. Aloitetaan.

Käytä kuvia ihmisistä

Yksi parhaista tavoista tavoittaa haluamasi henkilön huomio on käyttää kuvaa iloisista tai onnellisista henkilöistä. Katso alta esimerkki niin näet itse kumpi kuvista on mielestäsi parempi. 

Löydät paljon laadukkaita kuvia onnellisista ihmisistä kätevästi Shutterstock.com palvelusta. Palvelun kautta voit ostaa itsellesi liudan uniikkeja kuvia joita voit sitten käyttää haluamissasi mainoksissa. 

Kun valitset kuvat joita haluat käyttää muista myös yleisösi. Suosittelemme, että käytät sellaista kuvaa johon yleisösi voi samaistua. Esimerkiksi nuorille suunnatussa mainoksessa kannattaa käyttää kuvaa jossa on nuoria ihmisiä.

Hyödynnä selkeitä värejä 

Selkeiden värien avulla vangitset lukijasi huomion välittömästi. Loistavia värejä huomion vangitsemiseen ovat oranssi, keltainen sekä punainen. Esimerkiksi tässä Trustly kokemuksia linjaavassa artikkelissa on käytetty selkeää kontrastia väreissä heti artikkelin alussa. 

Suosittelemme että asetat mainoksesi sanoman välittömästi artikkelin alkuun selkeällä värillä höystettynä. Muista myös varmistaa se, että sivustosi teema soveltuu siihen väriin, jonka valitset mainokseesi. 

Jos sivustollasi käytetään esimerkiksi keltaista väriä, kannattaa silloin huomionkiinnittäjäksi valita jokin muu väri kuten punainen. Näin sanomasi ei huku informaation sekamelskaan ja kontrasti pysyy selkeänä. Muista kuitenkin aina yleisösi kun valitset värit sivuillesi.

Logon asettelu

Muista aina asettaa logosi tai tietosi selkeästi näkyville kuvaan jota käytät Facebookissa. Tässä esimerkissä asetimme kuvan vasempaan ylänurkkaan oman Kettumarkkinointi.fi logomme. Ensimmäisenä lukijan huomio kiinnittyy jouluiseen teemaan joka symboloi rauhallisuutta ja anteliaisuutta.

Tämän jälkeen lukija huomaa logon ja tunnistaa, että kampanjan takana on rauhallinen sekä antelias eli reilu taho.

Logon avulla saat myös ihmiset muistamaan sivustosi – yhdistät sillä kuvamaailmasi normaalilla tavalla brändiisi. Jos he eivät käytä tuotteitasi nyt – saat ainakin jätettyä heille pienen tärpin mielen sopukoihin. Tulevaisuudessa he sitten saattavat muistaa juuri sinun kampanjasi.

Puhuttele ja ohjaa asiakastasi

Käyttämissäsi kuvissa on myös hyvä olla CTA (Eng: Call to action). CTA painikkeiden tai elementtien ideana on olla selkeitä sekä kutsuvia. Voit esimerkiksi käyttää seuraavia termejä:

  • Kokeile sivustomme tuotteita ja palveluita maksutta 3kk ajan
  • Nappaa ilmainen testijakso rajoitetun ajan
  • Tilaa ilmainen näyte nyt

CTA elementtien tulisi olla mahdollisimman selkeitä sekä lyhyitä. Laadukkaalla elementillä varmistat sen että asiakkaasi varmasti suostuu myös tilaamaan ilmaisen näytteen tai peräti ostamaan palveluita tai tuotteita joita myyt. 

Ilman laadukasta CTA elementtiä asiakas tuskin haluaa edes kokeilla tuotettasi ja unohtaa sen tyystin. Muista siis varmistaa että kuvillasi on aina jokin selkeä sanoma asiakkaalle. 

Jos itse katsot kuvaa ja esimerkiksi mietit mikä ihme sen tarkoitus mainoksessa on, on se todennäköisesti liian huono mainoskuvaksi.

Leikittele sanoilla

Kun luot mainoksesi muista se, että aina kaiken ei tarvitse olla niin vakavaa. Hauskat sanaleikit herättävät varmasti asiakkaasi huomion. Katso tästä Sinebrychoff KOFF mainos joka kertoo sen, että ‘’Harva kusettaa sinua näin reilusti’’.

Voit esimerkiksi leikitellä sanoilla tai keksiä hauskan vitsin mainoksesi yhteyteen. Näin lukijat saattavat jopa jakaa sen ystävilleen jolloin saat täysin ilmaista ylimääräistä näkyvyyttäsi. Tylsiä mainoksia harvoin jaetaan, joten tee mainoksestasi jakamisen arvoinen.